Securitatea și sănătatea în muncă

         Legea 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă se aplică în toate domeniile de activitate atât private cât și publice, cu câteva excepții cum ar fi serviciile militare, poliția etc. În lege se regăsesc obligații atât pentru angajatori cât și pentru lucrători. Pe lângă legea de bază sunt emise mai multe hotărâri de guvern ce reglementează fie anumite domenii (ex: HG300/2006 pentru șantierele temporare și mobile) fie anumite aspecte care nu sunt detaliate în lege, respectiv în normele de aplicare.

HMS-HR GUIDANCE oferă documentația completă obligatorie, particularizată specific domeniului de activitate:

  • Întocmirea „Fișei de instruire individuală privind securitatea și sănătatea în muncă” pentru fiecare angajat al societății și efectuarea instructajului introductiv general;
  • Întocmirea unui set de decizii în conformitate cu normele de organizare a activității pe locurile de muncă;
  • Identificarea pericolelor și evaluarea riscurilor pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcina de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă și mediul de muncă pe locuri de muncă/posturi de lucru;
  • Elaborarea și actualizarea planului de prevenire și protecție după evaluarea riscurilor;
  • Elaborarea de instrucțiuni proprii de SSM, pentru completarea și/sau aplicarea reglementărilor de securitate și sănătate în muncă, ținând seama de particularitățile activităților si ale unității/intreprinderii, precum și ale locurilor de muncă/posturilor de lucru;
  • Propunerea atribuțiilor și răspunderilor în domeniul securității și sănătății în muncă, ce revin lucrătorilor, corespunzător funcțiilor exercitate, care se consemnează în fișa postului, cu aprobarea angajatorului;
  • Verificarea cunoașterii și aplicării de către toți lucrătorii a măsurilor prevăzute în planul de prevenire și protecție, precum și a atribuțiilor și responsabilităților ce le revin în domeniul securității și sănătății în muncă, stabilite prin fișa postului;
  • Întocmirea unui necesar de documentații cu caracter tehnic de informare și instruire a lucrătorilor în domeniul securitații și sănătății în muncă;
  • Elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea periodicității adecvate pentru fiecare loc de muncă, asigurarea informării și instruirii lucrătorilor în domeniul securității și sănătății în muncă și verificarea cunoașterii și aplicării de către lucrători a informațiilor primite;
  • Elaborarea programului de instruire-testare la nivelul intreprinderii sau unitații;
  • Asigurarea întocmirii planului de acțiune în caz de pericol grav și iminent, conform prevederilor art. 101-107,din H.G/ 1425/2006 și asigurarea ca toți lucrătorii să fie instruiți pentru aplicarea lui;
  • Evidența zonelor cu risc ridicat și specific prevăzute la art. 101-107;
  • Stabilirea zonelor care necesită semnalizare de securitate și sănătate în muncă, stabilirea tipului de semnalizare necesar și amplasarea conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerințele minime pentru semnalizarea de securitate și/sau sănătate la locul de muncă;
  • Evidența meseriilor și a profesiilor prevăzute de legislația specifică, pentru care este necesară autorizarea exercitării lor;
  • Evidenta posturilor de lucru care necesită examene medicale suplimentare;
  • Evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicină muncii, necesită testarea aptitudinilor și/sau control psihologic periodic.
  • Informarea angajatorului, în scris, asupra deficiențelor constatate în timpul controalelor efectuate la locul de muncă și propunerea de măsuri de prevenire și protecție;
  • Întocmirea rapoartelor și/sau a listelor prevăzute de hotărârile Guvernului emise în temeiul art. 51 alin. (1) lit. b) din lege, inclusiv cele referitoare la azbest, vibrații, zgomot și șantiere temporare și mobile- unde este cazul;
  • Evidenta echipamentelor de muncă și urmărirea ca verificările periodice și, dacă este cazul, incercările periodice ale echipamentelor de muncă să fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor din Hotărârea Guvernului nr. 1.146/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă;
  • Identificarea echipamentelor individuale de protecție (EIP) necesare pentru posturile de lucru din întreprindere și întocmirea necesarului de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecție, conform prevederilor Hotărării Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecție la locul de muncă; Întocmirea Normativului de acordare a EIP și a Fișei de magazie privind dotarea angajaților cu EIP individual sau colectiv;
  • Participarea la cercetarea evenimentelor conform competențelor prevăzute la art. 108-177;
  • Întocmirea evidențelor conform competențelor prevăzute la art. 108-177;
  • Elaborarea rapoartelor privind accidentele de muncă suferite de lucrătorii din întreprindere și/sau unitate, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din lege;
  • Urmărirea realizării măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă, cu prilejul vizitelor de control și al cercetării evenimentelor;
  • Colaborarea cu lucrătorii și/sau reprezentanții lucrătorilor, serviciile externe de prevenire și protecție, medicul de medicina muncii, în vederea coordonării măsurilor de prevenire și protecție;
  • Colaborarea cu lucrătorii desemnați/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, în situația în care mai mulți angajatori iși desfășoară activitatea în același loc de muncă;
  • actualizării planului de avertizare, a planului de protecție și prevenire și a planului de evacuare;
  • Propunerea de sancțiuni și stimulente pentru lucrători, pe criteriul îndeplinirii atribuțiilor în domeniul securității și sănătății în muncă;
  • Propunerea de clauze privind securitatea și sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alți angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini;
  • Întocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfasurarea acestor activități;
  • Indentificarea materialelor igienico-sanitare necesare în cadrul societății;
  • Întocmirea Registrelor unde se va ține evidența evenimentelor:
    a) Registrul unic de evidență a accidentaților în muncă;
    b) Registrul unic de evidență a incidentelor periculoase;
    c) Registrul unic de evidență a accidentelor ușoare;
    d) Registrul unic de evidență a accidentaților în muncă ce au ca urmare incapacitate de muncă mai mare de 3 zile de lucru;
  • Servicii de Medicina mucii, prin colaborare cu cabinet autorizat;
  • Întocmirea documentației privind înființarea Comitetului de securitate și sănătate în muncă pentru societățile sau unitățile care au un număr de cel puțin 50 de lucrători, inclusiv cu capital străin, care desfășoară activități pe teritoriul României;